Sri Lanka voor beginners deel 2


White-breasted Waterhen
Negombo

Op onze tweede dag staat er een boottochtje op het programma. Naar ons verteld wordt varen we over een kanaal dat ooit door de Hollanders is gegraven. Als ik de VOC mentaliteit een beetje ken, zullen ze het zware werk wel niet zelf gedaan hebben. Sri Lanka heeft nogal wat koloniale bezetters gehad: Portugezen, Hollanders en Engelsen. Onze reisleider vertelt er over met een volledig Boeddhistische gelijkmoedigheid. Allemaal hebben ze hun eigen sporen nagelaten, Portugezen het Katholicisme, de Hollanders wat forten en kanalen. De Engelse invloed is nog het meest merkbaar, in allerlei aspecten van de samenleving. De (hagelwitte) schooluniformen, het Engelse ontbijt en de merkwaardige voorliefde voor cricket. En rugby, trouwens, hoewel de tengere bouw van de Sri Lankanen doet vermoeden, dat ze na de eerste de beste tackle naar hun reïncarnatie kunnen uitkijken. Maar misschien zijn ze tactisch sterk.

Stork-billed Kingfisher
Het kanaal is mooi, met veel begroeiing langs de oevers. Mooi voor de vogels natuurlijk en we zien een aantal heerlijke soorten: stork-billed kingfisher, met zijn buitenproportionele snavel, white-breasted waterhen, blue-tailed bee-eaters en diverse grote en kleine reigersoorten.
Yellow Bittern

Daarbij de purperreiger, die wij ook in ons land kennen. Bij enkele daarvan zegt onze gids met grote stelligheid dat het gaat om de 'giant heron', waarmee hij de goliath heron bedoelt. Waar het verschil in zit kan hij niet precies aangeven, maar het lijkt er op dat de meeste purperreigers naarmate we dichterbij komen automatisch veranderen in giant herons. Niet onlogisch maar ik heb mijn twijfels. De goliath heron ken ik nog wel uit Afrika en al is mijn middellange termijn geheugen al lang niet meer wat het geweest is, deze reiger herinner ik me nog heel goed. Dit was een enigszins riskante zin, besef ik nu. Als de kliniek voor het levenseinde de blog meeleest ga ik niet aan de volgende afleveringen toekomen.

Purperreiger/Purple Heron ( wordt bij aanklikken automatisch Giant Heron)
Ik ga de discussie met onze gids niet aan, maar roep gewoon enthousiast ' giant heron' zodra de reiger te groot wordt om in mijn zoeker te passen. Dit komt onze verstandhouding ten goede en we moeten nog bijna drie weken door met hem.

Blue-tailed Bee-eater

Little Cormorant
Purple Swamphen

Reacties

Populaire posts van deze blog

Het verre oosten dichterbij

Het Hoge Noorden